Formaty reklamowe na Facebooku oferują wiele różnych opcji, ale jaką formę graficzną wybrać? Przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową charakterystykę oraz praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia każdego z formatów graficznych.
Reklama na Facebooku w formie obrazu
Najbardziej powszechny format reklamy na Facebooku to obraz. Ma on formę pojedynczego zdjęcia uzupełnionego stopką, na którym można zaprezentować markę, produkt lub usługę. Ten format reklamy na Facebooku, jak i wszystkie pozostałe tworzysz za pomocą Menedżera reklam.
Wykorzystując go:
- 1. Zwiększysz zainteresowanie odbiorców Twoją marką oraz ofertą.
- 2. Zbudujesz rozpoznawalność produktów.
- 3. Stworzyć prosty przekaz, który będzie motywował użytkowników do działania.
W zależności od umiejscowienia graficzne formaty reklamowe na Facebooku mogą wyświetlać się w różnych formatach. Reklamę w formie obrazu możesz prezentować nie tylko na Facebooku, ale także Instagramie, Messengerze oraz Audience Network.
Jak należy przygotować zdjęcie do reklamy na Facebooku? Zalecany jest wybór pliku w formacie JPG lub PNG. Warto pamiętać, że grafika w PNG jest „cięższa” od JPG, ponieważ pierwszy z tych formatów jest bezstratny. Rozmiar obrazu nie może przekroczyć 30 MB. Zalecane jest dodawanie grafik o wielkości do 1 MB. Minimalne rozmiary to 600 x 600 pikseli, a rozdzielczość 1080 x 1080 pikseli.
Przygotowując ten format reklamy na Facebooku:
- 1. Trzymaj się zalecanych proporcji grafiki, które wynoszą 1:1.
- 2. Wybierz wysoką rozdzielczość prezentowanych obrazów, dzięki czemu zachowasz wysoką jakość i unikniesz efektu rozmazania.
- 3. Pokaż produkty lub usługi wzbogacone o logo Twojej firmy.
- 4. Ogranicz ilość tekstu do 20% obszaru zdjęcia, aby zwiększyć skuteczność reklamy.
- 5. Zadbaj o jasny i czytelny przekaz, aby skupić uwagę użytkowników na najważniejszej części obrazu.
- 6. Sprawdź wyświetlanie reklamy na komputerach i urządzeniach mobilnych jeszcze przed jej publikacją.
Obraz to bardzo skuteczny format reklamy na Facebooku. Z jego pomocą możesz zaprezentować nie tylko samą markę, ale także oferowane produkty. Aby zwiększyć efektywność działań promocyjnych, powinieneś poznać także inne rodzaje reklam na Facebooku.
Wideo – format reklamowy na Facebooku
Reklama wideo na Facebooku to atrakcyjna i dynamiczna forma promocji produktów i usług. Możesz jej także użyć jako narzędzie do budowania świadomości marki. Jak wykorzystać video formaty reklamowe? Facebook stwarza w tym zakresie duże możliwości. Wybierz tę formę reklamy i:
- 1. Zainteresuj odbiorców zupełnie nową formą prezentacji produktów i usług oraz przedstaw im historię Twojej marki.
- 2. Przyciągnij uwagę odbiorców tworząc krótkie filmy reklamowe.
- 3. Zbuduj spójny przekaz, który wzbudza zainteresowanie i zachęca do działania.
Reklama wideo na Facebooku może posłużyć do realizacji wielu celów.
Ten format reklamy pomaga:
- 1. budować rozpoznawalność marki,
- 2. zwiększać zasięg reklamy,
- 3. generować ruch na stronie,
- 4. zachęcać użytkowników do aktywności,
- 5. zdobywać kontakty (leady),
- 6. podnieść współczynnik konwersji,
- 7. zachęcić użytkowników do wysłania wiadomości,
- 8. generować sprzedaż z katalogu produktów,
- 9. pozyskiwać ruch i sprzedaż bezpośrednio w siedzibie firmy.
Poznaj ofertę dotyczącą konsultacji
Jak tworzyć skuteczne formaty reklamowe na Facebooku?
Facebook przygotował zbiór najlepszych praktyk, które podniosą skuteczność tej formy.
Przede wszystkim powinieneś:
- 1. Tworzyć filmy o długości maksymalnie 15 sekund, aby nie stracić uwagi Internauty.
- 2. Umieścić najbardziej atrakcyjne elementy przekazu w pierwszych 3 sekundach filmu.
- 3. Publikować filmy w formacie pionowym lub kwadratowym (format 4:5), dzięki czemu Twoja reklama wypełni możliwie największą powierzchnię ekranu.
- 4. Przygotować napisy do filmu, co zapewni czytelność reklamy nawet podczas oglądania przy wyłączonym dźwięku.
Obraz i film to najbardziej popularne formaty reklamowe. Facebook oferuje jednak o wiele większe możliwości promocji produktów, usługi i marki.
Reklama karuzelowa na Facebooku
Reklama karuzelowa na Facebooku to możliwość prezentacji maksymalnie 10 obrazów lub filmów. Każdy z nich może być wzbogacony indywidualnym nagłówkiem, opisem oraz linkiem lub CTA (Call To Action – wezwanie do działania).
Karuzelowy format reklamy na Facebooku świetnie sprawdza się w wielu branżach.
Dzięki tej formie prezentacji:
- 1. Zaprezentujesz nawet 10 produktów z linkami do różnych stron docelowych, które dadzą klientom większy wybór i poprawią współczynnik kliknięć.
- 2. Wyróżnisz najważniejsze cechy konkretnego produktu, a Twoi klienci otrzymają kompleksową informację na temat danej oferty.
- 3. Stworzysz dla swoich klientów angażującą historię zaprojektowaną z wykorzystaniem obrazów i filmów.
- 4. Zaprezentujesz potencjalnym klientom Twój biznes i przybliżysz im specyfikę działania firmy.
- 5. Podniesiesz realizm reklamy, kiedy utworzysz większą kanwę i przedstawisz jeden duży obraz na wszystkich kartach.
- 6. Wdrożysz sposób komunikacji z klientami bazujący na języku korzyści.
Chcesz otrzymywać informacje o aktualnościach ze świata social media? Zapisz się poniżej
Jak powinna wyglądać reklama karuzela na Facebooku?
Podczas projektowania należy przestrzegać szczegółowej specyfikacji. Zalecana rozdzielczość obrazu to 1080 x 1080 pikseli a współczynnik proporcji 1:1 (kwadrat). Grafika źródłowa powinna być zapisana w formacie JPG lub PNG. Maksymalna liczba kart karuzeli to 10 obrazów lub/i filmów. Zalecana długość prezentowanego filmu to 15 sekund.
Aby w pełni wykorzystać możliwości reklamy karuzelowej na Facebooku, powinieneś zwrócić uwagę na kilka kwestii. To pomoże Ci dotrzeć do większej liczby odbiorców oraz poprawić współczynnik konwersji.
Projektując ten format reklamy na Facebooku:
- 1. Wykorzystaj wszystkie elementy karuzeli do zwrócenia uwagi odbiorców. Obok wysokiej jakości obrazu zadbaj także o chwytliwy nagłówek, wartościowy opis oraz przycisk CTA. W ten sposób wzbogacisz reklamę o przydatne informacje i zwiększysz szansę przejścia na stronę docelową.
- 2. Zachowaj spójność prezentowanych obrazów i filmów. Zadbaj o jednolity format (kwadrat), który ułatwia przeglądanie kart.
- 3. Dopasuj obrazy do grupy docelowej. W przypadku osób, które przeglądały produkty na Twojej stronie, wykorzystaj te same zdjęcia.
- 4. Zaplanuj kolejność wyświetlania obrazów. Analizuj popularność poszczególnych grafik. Najskuteczniejsze elementy prezentuj w pierwszej kolejności.
- Aktualizacja 2023
Business Manager daje dwie opcje – kolejność grafik wybieramy ręcznie lub na podstawie wyników (ta, w którą najczęściej klikają odbiorcy, będzie na pierwszym miejscu). - 5. Zadbaj o przekierowanie do właściwej strony docelowej. Prezentując zdjęcie konkretnego produktu umieść link, który przeniesie użytkownika do karty produktu na Twojej stronie.
- 6. Prezentując zestaw produktów, postaw na zróżnicowanie. Pokaż różne elementy oferty. Zwróć uwagę, aby wszystkie prezentowane produkty były dostępne na Twojej stronie.
Reklama karuzelowa na Facebooku daje ogromne możliwości prezentacji zarówno samej firmy, pojedynczych produktów jak i całych serii.
Materiał błyskawiczny na Facebooku
Materiał błyskawiczny jest formatem reklamy, która wyświetla się na urządzeniach mobilnych. To idealny sposób promocji zarówno samej marki, jak i oferowanych produktów lub usług. Przy użyciu tej formy reklamy możesz zaprezentować odbiorcom pojedynczy obraz, film, karuzelę lub kolekcję.
Wykorzystując materiał błyskawiczny na Facebooku:
- 1. Skupisz uwagę odbiorców, ponieważ ta forma reklamy otwiera się od razu na całym ekranie.
- 2. Przedstawisz swoją markę za pomocą grafiki połączonej z opisem, linkiem lub przyciskiem CTA.
- 3. Wyróżnisz wybrane produkty lub usługi z Twojej oferty łącząc katalog produktów z wybranymi szablonami.
- 4. Zwiększysz siłę przekazu dzięki możliwości łączenia materiałów błyskawicznych i prezentowania rozbudowanych treści.
Materiał błyskawiczny pozwala zaprezentować obraz i wideo, czyli najbardziej popularne formaty reklamowe Facebooka.
Obraz może być:
- 1. Dopasowany do szerokości i zawierać link do grafiki (zalecana szerokość to 1080 pikseli).
- 2. Dopasowany do szerokości z możliwością podglądu obrazu w oryginalnej wielkości i kształcie (zalecana wysokość to 1080 pikseli).
- 3. Dopasowany do wysokości ekranu od razu po wyświetleniu (zalecana wysokość to 1080 pikseli).
Aby zobaczyć część grafiki, która nie mieści się na wyświetlaczu, wystarczy przechylić urządzenie w prawo lub lewo.
Materiał błyskawiczny na Facebooku w formie filmu najlepiej przygotować w formacie MP4 i MOV. Zalecana szerokość filmu wynosi 720 pikseli. Materiał może być dopasowany do szerokości lub wysokości. W tym drugim przypadku część obrazu, który nie mieści się na ekranie, odbiorca podejrzy, przechylając urządzenie w prawo lub w lewo. Materiał błyskawiczny w formie filmu nie powinien przekraczać 2 minut. Prezentację warto uzupełnić tekstem, który pozwoli zrozumieć kontekst reklamy podczas oglądania bez dźwięku. W celu maksymalnego skupienia należy unikać prezentacji 2 filmów na ekranie.
Jak tworzyć materiał błyskawiczny na Facebooku, który będzie angażował odbiorców?
- 1. Zagraj mocnym akcentem, który skupi uwagę odbiorców i zachęci do obejrzenia dalszej części materiału.
- 2. Buduj świadomość marki i zachowaj właściwy kontekst, prezentując logo, nazwę firmy lub produktu już od pierwszych sekund wyświetlania reklamy.
- 3. Skróć czas przygotowania reklamy dzięki wykorzystaniu szerokiej gamy gotowych szablonów.
- 4. Podkreślaj mocne strony zarówno na początku, jak i w dalszej części materiału reklamowego.
- 5. Stosuj kombinacje form graficznych, łącz zdjęcia, filmy oraz tekst, aby skutecznie przyciągać uwagę odbiorców.
- 6. Zachęcaj użytkowników do przejścia na stronę docelową przez dodanie przycisku CTA na każdym ekranie.
- 7. Dostosuj materiały błyskawiczne na Facebooku do indywidualnych potrzeb odbiorców, wykorzystując interaktywne funkcje (przesuwanie) , krótkie filmy i karuzele zdjęć.
- 8. Korzystaj z dotychczasowej pracy, dodając materiały z wcześniejszych publikacji.
Według statystyk Hootsuite opublikowanych w styczniu 2021 roku, urządzenie mobilne generują 52,6% całego ruchu w Internecie. Dla porównania z komputerów stacjonarnych pochodzi 46,2% ruchu. Materiał błyskawiczny to format reklamy na Facebooku, który trafia do szerokiego grona potencjalnych klientów Twojej firmy korzystających właśnie z urządzeń mobilnych. Warto poświęcić mu równie wiele uwagi co reklamom „desktopowym”.
Reklama na Facebooku w formie kolekcji
Ten format reklamy na Facebooku wyróżnia duża atrakcyjność wizualna. Kolekcja ma ułatwić wyszukiwanie, przeglądanie oraz kupowanie produktów i usług na telefonie. Reklama ta umożliwia publikację obrazu lub filmu w tle, a poniżej prezentowane są wybrane produkty.
Dzięki reklamie w formie kolekcji:
- 1. Ułatwisz użytkownikom odkrywanie produktów i wzbudzisz ich zainteresowanie, dzięki efektownemu połączeniu filmu i obrazów.
- 2. Zapewnisz kompatybilność reklamy ze środowiskiem urządzeń mobilnych.
- 3. Dasz zainteresowanym klientom możliwość bezpośredniego przejścia na stronę i zakupu, co znacząco zwiększa współczynnik konwersji.
- 4. Zaprezentujesz jednocześnie kilka elementów Twojej oferty, co zwiększy szansę na wzbudzenie zainteresowania użytkowników.
Projektując ten format reklamy na Facebooku, powinieneś wykorzystać zdjęcia w formie pliku JPG lub PNG, co więcej zalecany rozmiar obrazu to 1200 x 628 pikseli. Współczynnik proporcji powinien mieścić się w przedziale od 1,91:1 do 1:1.
Długość filmu nie powinna przekraczać 15 sekund. Zalecane typy plików wideo to MP4 i MOV. Współczynnik proporcji tej formy reklamy na Facebooku powinien mieścić się w przedziale od 1,91:1 do 4:5. Sugerowana jest kompresja wideo H.264, profil wysoki, kwadratowe piksele, stała szybkość klatek oraz progresywne skanowanie. W przypadku dźwięku zalecana jest kompresja stereo AAC (128 kb/s).
Zapytaj o naszą ofertę wypełniając brief
O czym powinieneś pamiętać, wybierając ten format reklamy na Facebooku?
Projektując kolekcję:
- 1. Przyciągnij uwagę użytkowników atrakcyjnym obrazem lub filmem w tle.
- 2. Zwiększ prawdopodobieństwo zakupu wykorzystując opcję dynamicznego przydzielania wyświetlanych produktów.
- 3. Zainteresuj większą grupę odbiorców prezentując im zróżnicowane produkty.
- 4. Zadbaj o wyświetlanie wyłącznie dostępnych elementów oferty poprzez wykorzystanie dużego zestawu produktów.
- 5. Zaprezentuj produkty na zdjęciach obrazujących rzeczywiste sytuacje, jak również oznacz poszczególne elementy oferty.
- 6. Pamiętaj, aby przekierować użytkowników na stronę docelową, gdzie znajduje się większa liczba produktów niż w reklamie.
- 7. Dodaj parametr adresu URL, aby śledzić źródła ruchu na stronie.
Gdzie wyświetlają się formaty reklamowe – Facebook, Instagram, Messenger
Omówione formy reklamy możesz wyświetlać nie tylko na Facebooku, ale także na Instagramie oraz Messengerze.
Poniżej prezentujemy ich dokładne umiejscowienie:
- 1. Facebook – wyniki wyszukiwania oraz prawa kolumna w serwisie, a także sekcje Aktualności, Marketplace, Relacje, Artykuły ekspresowe
- 2. Instagram – sekcje Aktualności, a także Relacje
Aktualizacja 2023
Nowe dostępne umiejscowienia na Instagramie – Karta Eksploruj oraz Reels - 3. Messenger – skrzynka odbiorcza komunikatora, ale również sekcja Relacje
Przedstawione formaty możesz także publikować w Audience Network, czyli sieci aplikacji oraz stron internetowych wydawców współpracujących z Facebookiem.
Znasz już najbardziej popularne graficzne formaty reklamowe. Facebook daje Ci duże możliwości promocji Twojej marki oraz sprzedawanych produktów lub usług, dlatego spróbuj wykorzystać je wszystkie. Testuj, analizuj wyniki i wybieraj najbardziej efektywne rodzaje reklam na Facebooku, które pomogą w budowie wizerunku Twojej marki i przyciągną nowych klientów.
Jeśli interesuje Cię kwestia określenia grupy docelowej na Facebooku, koniecznie zajrzyj do naszego artykułu w tym temacie: Określanie grupy docelowej na Facebooku