Reklama na Facebook

Paulina Czuczułaszwili
Paulina Czuczułaszwili

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Poznaj ofertę dotyczącą konsultacji

Spis treści:

Jak pewnie zdążyłaś / zdążyłeś zauważyć, reklama na Facebook to jeden ze skuteczniejszych sposobów na pozyskanie audiencji klienta. Jeśli nadal masz co do tego wątpliwości – zrób rachunek sumienia i przypomnij sobie, ile produktów (różnej maści) kupiłeś pod wpływem sugestii w „proponowanych”. Czy przekonała Ciebie do tego reklama na Facebooku? 🙂

Przygotowałam spis porad, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał Facebook Ads i przede wszystkim uniknąć marnowania budżetu promocyjnego.

 

reklama-na-facebook
reklama na Facebook

 

Menadżer reklam Facebook

Zaczniemy od narzędzia do tworzenia kampanii.

Chcesz ustawić swoją pierwszą reklamę, a Facebook służy podpowiedzią promowania postów z poziomu fanpage za pomocą jednego guzika?

Nie polecam takiego rozwiązania. Jest to zautomatyzowany proces, który ogranicza szczegółowe ustawienia celu czy grupy odbiorczej, nie przygotuje też raportu pozwalającego przeprowadzenie wnikliwej analizy naszych działań.

Skuteczne reklamy na Facebooku tworzymy przez Menadżer reklam, który ułatwia zarządzaniem własnym biznesem. Co odróżnia menadżera od automatycznego promowania reklam za pomocą „niebieskiego przycisku”? Oto kilka najistotniejszych zalet:

 

  1. 1. możliwość wyboru celu reklamowego,
  2. 2. możliwość dokładnego targetowania,
  3. 3. możliwość tworzenia postów, które nie pojawią się na Twoim fanpage, wykorzystasz je tylko do reklamy,
  4. 4. jedną kreację reklamową możesz skierować do różnych odbiorców, tworząc kilka zestawów reklam i porównując wyniki,
  5. 5. możliwość kontroli nad wydatkami.

 

W Menedżerze reklamy na Facebooku masz także dostęp do dokładnych statystyk oraz możesz sprawdzać, kto dokonywał zmian w kampaniach.

 

Poznaj ofertę dotyczącą konsultacji

 

Jak utworzyć konto reklamowe na Facebooku

Jest warunek – musisz być administratorem konta firmowego oraz posiadać aktywny menadżer stron Facebook.

Jeśli wszystko działa, wystarczy, że zalogujesz się na swojego menedżera firm, klikniesz w przycisk “Ustawienia firmy” znajdujący się w górnym prawym rogu.

Zostaniesz przekierowana / przekierowany do okna konfiguracji konta. Odszukaj sekcję “Konta” z lewej strony i kliknij w “Strony”, a następnie “Dodaj”. Wpisz nazwę swojego fanpage’a lub wklej jej adres URL. Gotowe.

 

Cele reklamowe Facebook

Skuteczne reklamy na Facebooku to takie, które mają ustalony właściwy cel reklamowy. Od niego zależy sposób, w jaki będą reagować odbiorcy. Jakie cele proponuje nam FB?

Tworząc kampanię za pośrednictwem Menadżera reklam wybieramy jej cel:

 

Świadomość

Rozpoznawalność marki – FB kieruje reklamy do osób które z największym prawdopodobieństwem je zapamiętają.
Zasięg – kampania ma na celu dotarcie do jak największej ilości odbiorców.

 

Działania

Ruch – czyli kierowanie odbiorców do docelowego miejsca (aplikacji, witryny, konwersacji).
Aktywność – dzieli się na bliżej sprecyzowane cele czyli:

 

    1. 1. aktywność dotycząca posta (polubienia, komentarze, reakcje),
    2. 2. polubienia strony
    3. 3. reakcje na zaproszenie na wydarzenia (Uzyskanie większej liczby reakcji na wydarzenia lub posty, komentarzy lub udostępnień).

 

Instalacje aplikacji – Wyświetlaj reklamę osobom, które z największym prawdopodobieństwem pobiorą aplikację i będą z niej korzystać.
Wyświetlenia filmu – Wyświetlanie odbiorcom reklam wideo.
Pozyskiwanie kontaktów – Pozyskiwanie kontaktów dla firmy lub marki.
Wiadomości – celem jest zwiększenie ilości wiadomości na Messenger i Direct.

 

Cel konwersji

Konwersja – czyli wyświetlanie reklam osobom, które z największym prawdopodobieństwem podejmą wartościowe działania – zakupy lub dodanie informacji o płatnościach.
Sprzedaż z katalogu (wyświetlania odbiorcom reklam z przedmiotami z katalogu).
Ruch w firmie (wyświetlanie reklam osobom, które z największym prawdopodobieństwem odwiedzą Twoje fizyczne sklepy/ restauracje/ punkty obsługi, gdy będą w ich pobliżu).

 

Cele kampanii Facebook
Cele kampanii Facebook

 

Promowanie postów na Facebooku

Po wstępnym omówieniu wszystkich dostępnych celi reklamowych, postaram się Wam przybliżyć często stosowany przez marki cel, czyli promowanie postów na zaangażowanie. Prowadząc konto firmowe, starasz się zwiększać zasięgi marki. Czyli zwiększasz ilość obserwujących oraz staramy się zwiększyć zaangażowanie na fan page.

Jak w tej sytuacji stworzyć reklamy na Facebooku? Wybieramy post z najlepszym potencjałem (polecam wybierać wpis z najwyższym zasięgiem organicznym, post zakończony pytaniem). Zaczynamy ustawiać reklamę. W trakcie tworzenia kampanii, wybieramy cel „aktywność dotycząca posta”.  W zestawie reklam, prócz ustawień typowych dla wszystkich typów reklam (instrukcja powyżej), ważne jest wybranie odpowiedniej grupy odbiorców. Jeśli zależy nam na zwiększeniu zaangażowania, warto wyznaczyć grupy docelowe, które dają największe prawdopodobieństwo reakcji.

 

Reklama postu na Facebook
Reklama postu na Facebook

 

Jak zapłacić za reklamy na Facebooku

Za reklamy na Facebooku, w Polsce, zapłacisz przy użyciu jednej z poniższych metod płatności:

 

  • 1. Karty kredytowe i debetowe – American Express, Discover, MasterCard, Visa
  • 2. PayPal
  • 3. Konto bankowe (polecenie zapłaty)

 

Metody płatności Facebook dodajemy w Menadżerze reklam, w ustawieniach płatności. Samo dokonanie płatności jest bardzo proste, w tej samej zakładce (ustawienia płatności), obok należnej do zapłaty kwoty widnieje przycisk „zapłać teraz”.

 

Chcesz otrzymywać informacje o aktualnościach ze świata social media? Zapisz się poniżej

 

 

Ile kosztuje reklama na Facebooku

Cena za konkretny skutek reklamy to temat bardzo złożony i zależy od wielu czynników, między innymi:

 

  1. 1. jakość materiału reklamowego (treść, grafika),
  2. 2. wielkość grupy docelowej,
  3. 3. miejsce wyświetlania reklamy
  4. 4. cel kampanii i metoda optymalizacji,

 

Tworząc reklamy na Facebooku z góry wyznaczamy budżet, który możemy wydać, dlatego nie trzeba się obawiać nieprzewidzianych kosztów.

Manager Facebooka pomaga w oszacowaniu, ile wydamy i jaki wynik osiągniemy. Gdzie można znaleźć te informacje? Tworząc zestaw reklam, wybierając czas i budżet dla działań, Facebook podpowiada (w postaci graficznej, tak jak w przykładzie poniżej) wartości szacunkowe. Są to przybliżone dane. Z czasem, po wielu zakończonych kampaniach reklamowych jesteśmy w stanie sami, dość dokładnie obliczyć koszt reklamy na Facebooku i co najważniejsze określić efekt, jaki przyniesie nasza reklama.

 

Szacunkowe koszty Facebook
Szacunkowe koszty Facebook

 

Wskaźniki KPI Facebook

Płynnie przechodzimy do tematu pomiaru efektywności naszych działań. KPI czyli Key Performance Indicators (kluczowe wskaźniki efektywności). Chcąc efektywnie korzystać z prowadzenia komunikacji w social mediach, warto je dobrze określić.

Wyznaczenie, które wskaźniki efektywności mierzyć, zależy od założonych celów działań na Facebooku. Oto przykładowe trzy KPI, które dobrze odzwierciadlają wyniki podstawowych płatnych działań na FB:

CPC (cost per click) ile kosztuje przejście na stronę docelową – wskaźnik dobry przy kampaniach z celem na ruch, przekierowanie z FB do naszego sklepu / strony
CPF (cost per fan) czyli ile kosztuje pozyskanie fana – przydatny gdy chcemy zwiększyć ilość fanów, jednocześnie zwiększyć nasz zasięg organiczny
CPM (cost per mile) koszt dotarcia do 1000 odbiorców – badamy osiągnięty zasięg naszej reklamy

Należy jednak pamiętać, że KPI nie jest jedynym, idealnym miernikiem naszego sukcesu. Nie starajmy się na siłę śrubować wyników bez zagłębienia się w zasadność tych działań. Optymalizacja reklam na Facebooku nie powinna być głównym założeniem Twoich decyzji. Przykład – prowadząc firmę świadczącą usługi finansowe, wyznaczyłeś sobie za cel możliwie najniższy koszt za pozyskanie fana, nie przywiązując wagi do grupy docelowej. Skutek? Obserwuje Ciebie dużo osób poniżej 18 roku życia lub spoza granic Polski.

 

Zapytaj o naszą ofertę

 

Określanie grupy odbiorców Facebook

Bardzo ważny temat, którego nie można pominąć, tworząc reklamy na Facebooku. Określanie grupy docelowej. Jak to zrobić?

Najlepiej zacząć od odpowiedzi na poniższe pytania:

 

  1. 1. Kto kupuje Twój towar/ usługę?
  2. 2. Czy te osoby reagują na Twoje treści?
  3. 3. Jakie osoby odwiedzają Twoją stronę www?

 

Jak w takim razie ustawić te grupy jako docelowe dla Twojej reklamy na FB? Przedstawiam dwie ścieżki:

  1. 1. Odwiedzasz Menadżer reklam, po lewej stronie w pasku menu klikasz w „9 kropek” czyli narzędzia biznesowe. Zjeżdżasz w dół do działu reklamy, klikasz w pozycję „Odbiorcy”. Klikasz w niebieski przycisk „Utwórz grupę odbiorców”.

 

Grupa odbiorców Facebook
Grupa odbiorców Facebook

 

Dalej Facebook daje nam możliwość dobrania najlepszej grupy odbiorców 🙂

  1. 2. Druga droga to stworzenie niestandardowej grupy odbiorców bezpośrednio z poziomu tworzenia kampanii, w zakładce „Zestawy reklam”

 

Grupa niestandardowa Facebook
Grupa niestandardowa Facebook

 

Targetowanie reklam na Facebooku

Zastanawiasz się, jak efektywnie targetować reklamy na Facebooku? FB udostępnia nam ogrom możliwości, co często może powodować zagubienie, szczególnie wśród osób stawiających pierwsze kroki w reklamie. Dlatego też przygotowałam kilka ułatwiających pracę wskazówek.

Na samym początku zaznaczam – żadne z gotowych rozwiązań nie sprawdzi się przy każdej marce. Dlatego zawsze pamiętaj o testowaniu różnych wariantów (więcej na ten temat w punkcie o optymalizacji).

 

Targetowanie reklam na Facebooku
Targetowanie reklam na Facebooku

 

A teraz garść porad:

    1. 1. Precyzyjnie dobieraj zainteresowania swojej grupy docelowej. Reklama na Facebooku przypisuje ludzi do poszczególnych zainteresowań w bardzo luźny sposób, przez co wybierając zbyt ogólny typ np. „Edukacja” możesz trafić z reklamą zarówno do osób pracujących w szkolnictwie, jak i tych którzy uczęszczają do szkoły. Dlatego warto wybrać konkretnie zainteresowanie związane z produktem / usługą, którą chcemy wypromować.

 

    1. 2. Szukaj mniej oczywistych zainteresowań Twoich odbiorców. Chcesz dotrzeć do rolników, oczywiście możesz wybrać „rolnictwo” natomiast warto zagłębić się w grupę i znaleźć inne zainteresowanie, które łączy dużą część grupy docelowej, na przykład pasza dla zwierząt czy odżywki, nasiona, może czasopismo?
      Co ma na celu opisany zabieg? Przede wszystkim zmniejszenie kosztów reklamy, dodatkowo wprowadzając bardziej specyficzne zainteresowania, z większym sukcesem trafisz do konkretnych odbiorców, zamiast trafiać reklamą na przykład do sprzedawców fotowoltaiki, którzy reklamują się na grupach rolniczych.

 

    1. 3. Twórz grupę podobnych odbiorców. Masz możliwość stworzyć ją na bazie innej niestandardowej grupy. Posiadasz dane osób odwiedzających Twoją stronę przez ostatnie 7 dni? Możesz utworzyć 1% najbardziej podobnych użytkowników i również do nich kierować swoją reklamę.

 

    1. 4. Na koniec pamiętaj, że nawet najlepsze targetowanie nie zastąpi dobrej kreacji i strategii. Jeśli potrzebujesz wsparcia ekspertów – skontaktuj się z nami. 🙂

 

Zapytaj o naszą ofertę

 

Optymalizacja kampanii reklamowej na Facebooku

Jak wiadomo, reklama na Facebooku kosztuje, a jeśli nie kontrolujemy wydatków, potrafi być bardzo droga. Dlatego warto wdrożyć poniższe działania i regularnie dbać o efektywne wydatkowanie założonego budżetu.

 

Co możemy zrobić?

    1. 1. Testy A/B, które Facebook udostępnił jako funkcję w menadżerze reklam. Tworzysz dwie identyczne kampanie i w jednej z nich zmienisz wyłącznie jeden czynnik (grupę docelową, grafikę) Już po kilku dniach aktywnej reklamy możesz stwierdzić, która zmiana przynosi lepsze efekty.

 

    1. 2. Facebook wybiera reklamy do wyświetlania w systemie aukcyjnym. Jednym z czynników, który decyduje o sukcesie w aukcji jest zaangażowanie użytkowników. Im więcej polubieni i komentarzy udało się zebrać konkretnej reklamie, tym jej koszt będzie niższy. Mowa tu o optymalizacji z poziomu tworzenia treści, warto nad tym popracować i obniżyć wydatki.

 

    1. 3. Stosuj wykluczenia – jeśli posiadasz kilka zestawów reklam, z targetem na tą samą grupę, są one dla siebie konkurencją i dochodzi do zjawiska  Dlatego tworząc dwie reklamy o tym samym celu i okresie trwania, pilnuj, aby celować je do różnych grup odbiorców.

 

Jak reklamować produkt na Facebooku

Masz nowy produkt i nie wiesz, jak możesz go wypromować dzięki reklamie na Facebooku?
Tym od czego zawsze powinno się zaczynać jest strategia. Stwórzmy ją i opracujmy jeszcze przed rozpoczęciem biznesowych działań na Facebooku. To w oparciu o ten plan powinna być prowadzona komunikacja czy też reklama na fb. Nie ma nic gorszego od chaotycznego działania na oślep.

 

Jak stworzyć plan działania

Pierwszy punkt strategii to na pewno ustalenie celu, jaki chcemy osiągnąć działając w social mediach. Dlatego należy go określić (oraz sposób jego mierzenia), by można realnie ocenić efekty naszych działań.

Kolejny krok strategii to tzw. Big Idea, chodzi tu o główny nurt, na którym będzie opierać się komunikacja w mediach. Ten punkt strategii warto zweryfikować po około pół roku regularnej komunikacji, jeśli nie osiągnie zadowalających wyników, warto ją zmienić.

Bardzo ważnym aspektem, który należy ustalić i spójnie trzymać się tego założenia jest język. Czy chcesz komunikować się z obserwatorami Per Pan/ Pani? Czy przechodzicie na Ty? Będziesz stosować język bardziej oficjalny czy bezpośredni?

Charakterystyka postów/ grafik i ich punkt wspólny to kolejna kwestia, nad którą warto się pochylić. Polecam zastosować jednolity format np. publikowanie jednego brandingu lub grafik o podobnej stylistyce. Oczywiście wraz z czasem i trendami ten zamysł może płynnie się zmieniać, natomiast spójność graficzna i językowa sprawia, że jesteśmy bardziej przystępni i atrakcyjniejsi treściowo dla naszych obserwujących. Lepiej zapadamy w ich pamięć.

Ostatni punkt to obsługa klienta. Czyli proces komunikacji oraz rozwiązywania problemów/ pytań klientów. Twój obserwator chętnie będzie używał social mediów jako drogi komunikacji i obsługi posprzedażowej. Warto ustalić zasady działania, aby nie zrazić klienta z powodu złego kontaktu.

Pamiętaj, że strategia działania w social mediach musi być prosta w modyfikacji. Nigdy nie jesteśmy pewni czy nasze założenia przełożą się na określone rezultaty. Nasze działania należy testować i regularnie mierzyć ich wyniki, by znaleźć najbardziej skuteczne rozwiązania.

Przy narzędziach tak dynamicznych jak Facebook oraz inne social media, trzeba być gotowym na ciągłe zmiany.

 

Reklama na Facebooku krok po kroku

Czas na kilka omówienie w kilku krokach, jak utworzyć swoją pierwszą reklamę na Facebooku.

 

Panel reklamowy Ads Manager
Panel reklamowy menadżer reklam

 

Zaczynamy od wejścia w menadżer reklam, następnie decydujemy o trybie zakupu. Do wyboru mamy aukcję oraz zasięg i częstotliwość. Kolejnym krokiem jest wybór celu reklamowego w ramach trzech filarów: świadomości, działania i konwersji.

W zestawie reklam decydujemy o wysokości i rodzaju budżetu, ustalamy grupę docelową oraz decydujemy o tym, gdzie nasza kampania ma zostać umiejscowiona. Możemy tam przykładowo zdecydować o wyświetlaniu reklam tylko na urządzeniach mobilnych.

Ostatnia zakładka kampanii reklamowej „Nowa reklama” pozwala ustalić, jak ma wyglądać sama reklama. Tutaj umieścimy tekst i linkowanie lub wybierzemy opublikowany, czy zaplanowany post do promocji.

Po opublikowaniu kampanii, czkasz na jej zatwierdzenie przez Facebooka. Czasami trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo może to potrwać nawet 48 h.

 

Jak reklamować firmę na Facebooku

Reklama na Facebooku to trafna inwestycja, ponieważ jej skuteczność zależy bardziej od kreacji i aktywności, nie od posiadanych środków! Dzięki temu możesz rozwinąć firmę bez dużego budżetu reklamowego.

Tworzenie reklam to jednak dość złożony temat, wymagający ciągłego zdobywania wiedzy. Wraz z doświadczeniem uczymy się jak dopasować najlepsze ustawienia kampanii dla naszego biznesu.

Trafiasz na ścianę, nie wiesz jak dalej optymalizować reklamy? Nie masz pomysłu na kampanię promocyjną? Chcesz rozruszać fan page, ale nie wiesz jak? skonsultuj się z nami.

 

Poznaj ofertę dotyczącą konsultacji

Zapytaj o naszą ofertę