Współczesny biznes bardzo mocno opiera swoje działania na Internecie, a zwłaszcza na obecności w mediach społecznościowych. Prawie każda firma ma swoje profile, czy na Facebooku, Instagramie lub coraz popularniejszym TikToku. Przedsiębiorcy chcą trafić ze swoimi usługami i produktami, do jak największej ilości potencjalnych klientów. W związku z tym, klasyczne media, takie jak: TV, prasa albo radio, nie są już wystarczające. Firmy szukają nowych dróg dotarcia, zwiększając na ten cel budżet i zatrudniając odpowiednich ekspertów. Czy takie działania przyniosą jednak oczekiwane rezultaty?
Jak dobrze i efektywnie zadbać o swoją obecność w social mediach?
Samo założenie konta na Facebooku nie załatwia sprawy. Aby przyciągnąć potencjalnych klientów, należy zadbać o odpowiednią oprawę graficzną i dobry content. Poza tym, warto sprawdzać, czy to, co jest publikowane przynosi oczekiwane efekty. Oczywiście, można wynająć doświadczonych specjalistów lub agencję marketingową, którzy przeprowadzą audyt kont na social mediach. Jednak co zrobić w momencie, kiedy firma jest na samym początku swojej działalności i nie ma zbyt dużych funduszy na takie współprace? Warto wówczas zainteresować się innymi sposobami, za pomocą których można samodzielnie monitorować działania swoje, jak i konkurencji na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, Tik Toku czy Twitterze.
Narzędzia do monitorowania treści i ich zasięgów w social mediach
Narzędzi do monitorowania treści i ich zasięgów jest bardzo dużo. My postanowiliśmy przedstawić cztery, na które naprawdę warto zwrócić uwagę.
1. Brand24
Brand24 to jedno z najpopularniejszych narzędzi do monitorowania działań na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy YouTube. Jego najważniejszą funkcją, jest gromadzenie dostępnych wzmianek na temat danej marki ze wszystkich social mediów. Pozwala kontrolować to, co mówi się o danej marce w Internecie. I na podstawie zebranych wniosków budować odpowiednią komunikację z klientami. Dzięki Brand24 można śledzić, jak są odbierane przez internautów publikowane treści, a tym samym zadbać o odpowiednią reputację w social mediach i innych miejscach w sieci, np. na forach czy blogach.
Poznaj ofertę dotyczącą konsultacji
Brand24 oferuje tworzenie raportów dziennych i tygodniowych, dzięki którym można przeanalizować jakie efekty osiągają nasze kampanie. Przy okazji, jest możliwość uzyskania dostępu do listy najbardziej wpływowych influencerów, a to z kolei, zwiększa możliwości marketingowe marki. Po sprawdzeniu, które publiczne profile wygenerowały odpowiednią ilość wpisów z użyciem konkretnych słów kluczowych, będzie łatwiej wybrać odpowiednie osoby do współpracy. W końcu, nie od dziś wiadomo, że Influencer marketing jest jedną z najbardziej zasięgowych kampanii reklamowych.
Po założeniu konta, istnieje możliwość skorzystania z funkcji Brand24 przez 14 dni za darmo, bez jakichkolwiek zobowiązań. Jeżeli chcemy kontynuować współpracę, można wybrać jeden z czterech pakietów. W wersji Premium, w pełni dostosowanej do małych i średnich firm, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z monitorowaniem social mediów, są dostępne takie opcje, jak:
- • Brak limitu wpisów
- • Pełne archiwum
- • Pełna analiza danych
- • Monitoring social mediów
- • Monitoring newsletterów
- • Monitoring podcastów
- • Zasięgi social media
- • Automatyczne raporty e-mail / pdf
- • Integracja ze Slackiem
- • Export Excel
- • Kontekst dyskusji
2. SEMrush
SEMrush to zbiór różnych narzędzi, służących do monitorowania witryn, fanpage’y, planowanych treści, projektów SEO, list słów kluczowych. Analizuje dane, dotyczące content marketingu i reklamy, które mogą pomóc poprawić widoczność w Internecie, w ciągu zaledwie kilku dni. SEMrush pokazuje na jakim etapie jest nie tylko nasza marka, ale również konkurencja. Raportuje w jakim obszarze radzimy sobie bardzo dobrze, a co wymaga poprawy.
To, co niewątpliwie wyróżnia SEMrush spośród innych narzędzi do monitoringu, to jego dokładność i szczegółowość. Zwłaszcza przy analizowaniu projektów SEO. Dużą niedogodnością jednak może być brak przetłumaczenia strony na język polski. Jeżeli nie znacie języka angielskiego, można ustawić jeszcze język rosyjski, hiszpański, niemiecki, włoski, francuski czy portugalski.
Po założeniu konta na SEMrush, można wybrać jeden z trzech dostępnych pakietów, w zależności od potrzeb i preferencji. Niestety, póki co, podane ceny są w dolarach, co warto mieć na uwadze przed wpisaniem tej inwestycji w comiesięczne wydatki. W wersji PRO, dla początkujących agencji i marketingowców, dostępne są, m.in. takie opcje, jak:
- • Analiza witryn, domen i linków
- • Raporty dzienne
- • Analiza projektów SEO
- • Słowa kluczowe do śledzenia
3. Instytut Monitorowania Mediów
Niewątpliwie, jedno z ciekawszych narzędzi do monitorowania treści, ponieważ zbiera dane nie tylko z mediów społecznościowych, ale również z prasy, radia i telewizji. Wszelkiego rodzaju wykresy, zestawienia i raporty mogą zostać wykorzystane do strategicznego planowania komunikacji i promocji wizerunku marki. Poza tym, jest tam również obszerna baza dziennikarzy, co znacznie ułatwia kontakt z klasycznymi mediami.
IMM w swojej ofercie nie posiada możliwości okresowego przetestowania swoich funkcji, ale w zamian oferuje darmowe przeszkolenie z obsługi wszystkich serwisów. Organizowane spotkania, są w pełni dostosowywane do indywidualnych potrzeb klientów i głównym ich celem jest wyjaśnienie, jak z sensem i efektywnie korzystać z monitoringu mediów.
Chcesz otrzymywać informacje o aktualnościach ze świata social media? Zapisz się poniżej
Na swojej stronie internetowej, oprócz bogatej oferty, są również dostępne, tzw. case studies. Dzięki danym tam zawartym można przeanalizować jak ogromny wpływ na wizerunek firmy i marki mają internauci. Liczne artykuły doskonale obrazują siłę, jaką mają media społecznościowe we współczesnym marketingu (np. jaki wpływ medialny miał wywiad księcia Harrego i Meghan Markle)
W swojej podstawowej ofercie IMM ma takie funkcje, jak:
- • Monitoring social mediów
- • Monitoring prasy, radia i telewizji
- • Aplikacja mobilna IMMapp
- • Moduł Analityczny
- • Raporty i analizy mediowe
- • Baza dziennikarzy MediaContact
- • Dystrybucja informacji prasowych
4. NapoleonCat
Jest to zestaw narzędzi, służący do analizy, monitoringu, automatyzacji i zaawansowanej obsługi klienta w Social Mediach. Ponadto, w swojej ofercie mają automatyczny system odpowiedzi na komentarze i wsparcie działań około-sprzedażowych. NapoleonCat pomaga w zidentyfikowaniu najpopularniejszych treści i najlepszego czasu do publikowania postów na kilku kontach w SM jednocześnie. Poza tym, poprawia rezultaty marketingowe dzięki dokładnej analizie naszej konkurencji.
Ciekawym dodatkiem do ich oferty jest funkcja automatycznego raportowania wyników i wysyłanie ich do naszych klientów i współpracowników z branży.
Zanim zdecydujemy się na jeden z dwóch dostępnych pakietów, jest możliwość przetestowania funkcji NapoleonCat przez okres 14 dni. Są związane z tym pewne ograniczenia, jak np. maksymalnie trzech użytkowników i 10 profili społecznościowych. Kiedy jednak zdecydujemy się na zakup pełnej wersji, w pakiecie standard, dostępne są takie funkcje, jak:
- • Social Media Inbox (moderacja)
- • Moderacja reklam na Facebooku
- • Analityka profilu własnego i obserwowanych
- • Analiza publikacji w mediach społecznościowych
- • Zarządzanie komentarzami
Podsumowanie ?
Monitorowanie treści, ich zasięgów, preferencji swoich klientów czy zbieranie danych na temat konkurencji, to kluczowe tematy, które należy mieć pod kontrolą. Zwłaszcza, gdy chcemy z sukcesem prowadzić swój biznes. Gdy już uda się dopasować odpowiednie rozwiązania analityczne do naszych celów, wówczas zwiększamy nie tylko swoją efektywność, ale i konkurencyjność w danej branży.
Zapytaj o naszą ofertę wypełniając brief
Mamy nadzieję, że to zestawienie pomoże wybrać odpowiednie narzędzie, do monitoringu działań w social mediach.