Określanie grupy docelowej na Facebooku

Paulina Czuczułaszwili
Paulina Czuczułaszwili

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Poznaj ofertę dotyczącą konsultacji

Spis treści:

Sukcesem dobrze skrojonej reklamy FB jest odpowiednie określenie grupy docelowej na Facebooku. W tym artykule postaram się dokładniej przybliżyć, jak powinna wyglądać dobrze dobrana grupa odbiorców naszej reklamy oraz jak ją wykorzystać w menadżerze reklam. Zacznijmy od podstawowych pojęć.

 

Czym jest grupa docelowa?

Zarówno w Facebook ADS jak i w ogólnie pojętym marketingu, grupa docelowa to zbiór osób, do której głównie skierowany jest nasz komunikat. Szczególnie w reklamie ważne jest dobre określenie odbiorców. Tradycyjnym sposobem ich definiowania jest wybór osób spełniających określone kryteria społeczno-demograficzne.

Przy tworzeniu reklamy możemy określić grupę docelową na Facebooku dzięki dostępnym parametrom takim jak wiek, płeć, zawód, hobby czy aktywność.

 

Poznaj ofertę dotyczącą konsultacji

 

Przemyślane określanie grupy docelowej na Facebooku – klucz do sukcesu

Dzięki dokładnemu dobraniu odbiorców naszej reklamy, możemy liczyć na zadowalające wyniki naszej kampanii. Mamy pewność precyzyjnego określenia grupy docelowej na Facebooku. Po wykonaniu tej pracy nasza kreacja spotka się z dobrym odzewem, a my uzyskamy lepszy wynik niż przy działaniu kierowanemu do osób przypadkowych.

 

 

Jak wygląda określanie grupy docelowej na Facebooku?

Określanie grupy docelowej na Facebooku najlepiej rozpocząć tworząc personę swojego odbiorcy.

Polecam zadać sobie kilka pytań, które pozwolą doprecyzować cechy twojego klienta idealnego:

  • 1. Ile ma lat?
  • 2. Jakiej jest płci?
  • 3. Gdzie mieszka (miasto i jego liczebność, wieś, kraj…)?
  • 4. Jakie zajmuje stanowisko? / Jakie ma role życiowe?
  • 5. Jakie hobby?
  • 6. Jaką rozrywkę lubi?
  • 7. Jaki styl życia prowadzi?
  • 8. Co skłoni personę do korzystania z twojej oferty?
  • 9. Jaka cecha Twojego produktu będą dla niej najbardziej przydatne?

 

I na koniec kilka docelowych pytań, które pozwolą określić zachowania klienta idealnego w internecie:

 

  • 10. Ile czasu spędza w social mediach?
  • 11. Z jakich urządzeń korzysta najczęściej (telefon, tablet, komputer)?
  • 12. Na jakich kanałach sm posiada profil? (FB, IG, Linkedin..)
  • 13. Jakie treści będą ją interesować, przyniosą jej wartość dodaną?
  • 14. Czy są jakieś strony, portale, magazyny, z których może czerpać wiedzę?

 

Tak właśnie wygląda Twój klient idealny, teraz wystarczy szukać grupy o konkretnych, wspólnych cechach. Mamy za sobą pierwszy krok do określenia grupy docelowej na Facebooku.

 

Określanie grupy docelowej na Facebooku – krok po kroku

Jak wygląda w praktyce określanie grupy docelowej na Facebooku? Narzędzie dostępne jest w trakcie tworzenia zestawu reklam w Menadżerze FB. Zaraz po ustaleniu budżetu i czasu, przechodzimy do targetowania reklam na Facebooku.

 

Grupa odbiorców
Tworzenie nowej grupy odbiorców

 

Określanie grupy docelowej na Facebooku: lokalizacja, wiek, płeć, języki

Jak widać na grafice- w pierwszej kolejności FB pyta nas czy chcemy stworzyć nową grupę docelową czy użyć wcześniej przez nas zapisanej (tu tip- warto zapisywać utworzone grupy, nie ustawiać ręcznie za każdym razem).

Pierwsze, najbardziej proste ustalenia to lokalizacja, wiek oraz płeć odbiorców.

Ważna uwaga – wybierając lokalizację, warto zwrócić uwagę na dostępne opcje.

 

Grupa niestandardowych odbiorców
Tworzenie grupy niestandardowych odbiorców

 

Menadżer udostępnia nam szczegółowe warianty ustalenia lokalizacji:

  • 1. Osoby mieszkające w tej lokalizacji lub które niedawno w niej były – radzę uważać na pozycję podpowiadającą się jako pierwszą. Chcesz zaznaczyć lokalizację Polska, jednak FB wyświetli twoja reklamę osobom mieszkającym w kraju jak i tym, którzy ostatnio tędy przejeżdżali bądź odwiedzili w celach turystycznych. Jest to ważny aspekt, o którym trzeba pamiętać określając grupę docelową na Facebooku.
  • 2. Osoby mieszkające w tej lokalizacji – to jest wybór, który zwykle będzie nas interesować.
  • 3 Osoby, które niedawno były w tej lokalizacji – ciekawa opcja, gdy np. chcemy dotrzeć do osób, które ostatnio odwiedziły nasze miasto.
  • 4. Osoby podróżujące w tej lokalizacji – sprzedajesz sprzęt do nurkowania? Chcesz dotrzeć do osób, które odwiedzają konkretne kurorty? Ta opcja może być bardzo pomocna 🙂

 

Szczegółowe opcje
Szczegółowe opcje targetowania

 

Chcesz otrzymywać informacje o aktualnościach ze świata social media? Zapisz się poniżej

 

 

Określanie grupy docelowej na Facebooku: szczegółowe opcje targetowania

Teraz płynnie przechodzimy do, moim zdaniem, największego bogactwa zasobów, jeśli chodzi o określanie grupy docelowej na Facebooku (choć opinie w tym temacie są bardzo podzielone ;)). Chodzi o szczegółowe opcje targetowania. Możemy w pełni wykorzystać odrobioną wcześniej pracę, ustalimy konkretne cechy naszego odbiorcy.

Załóżmy, że zostajemy w temacie podróży i faktycznie chcemy dotrzeć do klienta związanego z tą dziedziną. Wpisz w dostępnej wyszukiwarce frazę i zobacz, jakie propozycje będzie mieć dla Ciebie Facebook.

 

Ustalenie konkretnych cech odbiorcy
Ustalenie konkretnych cech odbiorcy

 

Mamy do wyboru zarówno osoby przeglądające wycieczki (zainteresowania) jak i te aktywnie podróżujące (zachowania). Dodatkowo widzisz szacunkową ilość osób.

 

Zawężania grupy odbiorców
Zawężania grupy odbiorców

 

Po wybraniu cechy, mamy opcję wykluczania lub zawężania grupy o konkretne zmienne, przykłady na poniższych grafikach.

 

Zawężania grupy odbiorców
Zawężania grupy odbiorców

 

Omówiłam już określenie grupy docelowej na Facebooku opierające się na opcji wyboru cech zainteresowań czy działań odbiorców. Ten sposób targetowania reklam na Facebooku sprawdzi się dobrze, gdy zaczynasz promocję swojej marki na lub gdy chcesz trafić do nowych/ szerszych grup.

 

Określanie grupy docelowej na Facebooku: grupy niestandardowych odbiorców

Co, jeśli określając grupę docelową na Facebooku planujesz opierać się na wcześniejszych działaniach marketingowych Twojej marki? W menu menadżera, w lewym górnym rogu znajdziesz ikonę „Grupy odbiorców”, klikasz w opcję utwórz grupę odbiorców (niebieski przycisk w lewym górnym rogu). Do wyboru masz kilka ciekawych opcji.

Omówię dziś dwie z nich:

 

Źródło grupy odbiorców
Źródło grupy odbiorców

 

„Źródło witryna” czyli działanie na bazie Pixela. To sposób określenia grupy docelowej na Facebooku opierając się na odbiorcach, którzy odwiedzali Twoją stronę internetową. Chcesz dotrzeć do osób, która w ciągu ostatnich 7 dni odwiedziła Twoją stronę internetową? To opcja dla Ciebie.

 

"<yoastmark

 

„Źródło strona na Facebooku” pozwala na dotarcie do odbiorców, którzy wykonali wybraną aktywność na Twoim fan pagu.

 

"<yoastmark

 

Następnie ustal retencję – liczbę dni pozostawania osób w grupie odbiorców po zainteresowaniu się materiałami. Odbiorcy zostaną usunięci z Twojej grupy po upływie wyznaczonego czasu, chyba że zainteresują się materiałami ponownie.

 

Ustalanie retencji
Ustalanie retencji

 

Możemy również uwzględnić lub wykluczyć w naszej grupie konkretnych odbiorców.

Np. określamy grupę docelową na Facebooku, która obejmuje każdego, kto podjął działanie wobec strony, ale nie polubił jeszcze naszego profilu.

 

Uwzględnianie lub wykluczenie z grupy konkretnych odbiorców
Uwzględnianie lub wykluczenie z grupy konkretnych odbiorców

 

Określanie grupy docelowej na Facebooku: grupy podobnych odbiorców

Na koniec jeszcze jedno przydatne narzędzie udostępnione przez Menadżera w celu określania grupy docelowej na Facebooku – opcja tworzenia grup podobnych odbiorców. Na czym polega ta funkcjonalność? Po utworzeniu dowolnej grupy niestandardowych odbiorców i kliknięciu niebieskiego przycisku „Utwórz” przechodzimy kolejnego kroku „Utwórz grupę podobnych odbiorców”.

 

Opcja tworzenia grup podobnych odbiorców
Opcja tworzenia grup podobnych odbiorców

 

Możesz w ten sposób kierować swoją reklamę do osób, które swoimi działaniami i zainteresowaniami przypominają utworzoną przez Ciebie wcześniej grupę. Na przykład 1% podobnych do osób, które polubiły Twoje posty. To przydatna funkcjonalność, gdy chcesz trafić do większej ilości, prawdopodobnie zainteresowanych klientów.

 

Konfiguracja grupy podobnych odbiorców
Konfiguracja grupy podobnych odbiorców

 

Zapytaj o naszą ofertę

 

Liczę, że mój artykuł będzie pomocny w trakcie określenia grupy docelowej na Facebooku Twojej marki. Jeśli masz więcej pytań, zachęcamy do kontaktu z nami. Więcej o reklamie na Facebook dowiesz się także z artykułu – Reklama na Facebook

Zapytaj o naszą ofertę