Marketing B2B (ang. Business to Business) wymaga precyzyjnych działań oraz opracowania efektywnych strategii koncentrujących się na zdobywaniu klientów biznesowych. Podobnie jak w B2C (ang. Business to Consumer), marketingu kierowanym do konsumentów indywidualnych, kluczową rolę w B2B odgrywa budowanie długotrwałych relacji i oferowania wartościowych rozwiązań. Celem wszelkich tych działań jest zachęcenie innych firm do współpracy, najlepiej o charakterze długoterminowym. Tym samym warto poznać omawiane strategie w marketingu B2B, by zrozumieć, po które z nich powinniśmy sięgnąć. Przybliżamy je w tym artykule.
Czym są strategie pozyskiwania klientów biznesowych?
Strategia pozyskiwania klientów to pojęcie odpowiadające zestawowi działań mających na celu przyciągnięcie nowych odbiorców do danej firmy. Zwykle tego typu plan obejmuje różnorodne metody i techniki, które pomagają w zainteresowaniu potencjalnych klientów, angażowaniu ich oraz zamienianiu w osoby korzystające z usług bądź produktów. Oczywiście, kroki te mogą się różnić w zależności od wybranej strategii marketingowej. Poniżej dowiesz się więcej o konkretnych elementach wchodzących w skład skutecznej strategii pozyskiwania klientów biznesowych.
Chcesz otrzymywać informacje o aktualnościach ze świata digital marketingu? Zapisz się poniżej
Content marketing – w jaki sposób pomaga w pozyskaniu klienta biznesowego?
Wartościowy content odgrywa istotną rolę w przyciąganiu i angażowaniu potencjalnych klientów. Dostarczając treści odpowiadające na konkretne potrzeby firm, pomagamy w rozwiązaniu ich problemów i budujemy swoją pozycję jako eksperta w danej branży. Długotrwałe relacje oparte na wiedzy i zaufaniu sprawiają, że klienci są bardziej skłonni powrócić, a nawet polecać nasze usługi innym, co zahacza już o kwestię marketingu szeptanego. W kontekście content marketingu nie bez znaczenia jest też inbound marketing – strategia internetowych działań promocyjnych, polegająca na maksymalnym zainteresowaniu klienta treścią tak, aby to on wykonał pierwszy krok w kierunku nawiązania kontaktu z przedsiębiorstwem.
E-mail marketing – jak tworzyć kampanie, aby pozyskać klienta w biznesie?
E-mail marketing w relacjach B2B to jedna z wielu efektywnych metod nawiązywania kontaktu z potencjalnymi klientami. Kampanie te, odpowiednio dopasowane i skierowane do wyselekcjonowanych grup odbiorców, mają duży wpływ na skuteczność działań marketingowych. Dzięki personalizacji treści i segmentacji grup docelowych, wiadomości e-mail pomagają nie tylko przyciągnąć uwagę, ale także budować trwałe relacje z firmami. Ta forma marketingu pozwala na prowadzenie kampanii na różnych etapach procesu sprzedażowego. E-maile mogą wspierać nawiązywanie kontaktu z nowymi kontrahentami czy podtrzymywanie zaangażowania tych, które już raz zaufały firmie. Mogą to być aktualizacje ofert lub wiadomości oferujące rabaty.
Zapytaj o naszą ofertę wypełniając brief
Social media marketing – w jaki sposób wspiera pozyskiwanie klienta biznesowego?
Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w marketingu B2B. Dzięki aktywnej obecności na platformach takich jak LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube czy Twitter firmy mogą skutecznie budować swoją markę i nawiązywać kontakt z potencjalnymi kontrahentami. Poprzez regularne publikowanie treści i uczestnictwo w dyskusjach branżowych możliwe jest budowanie relacji z klientami oraz zwiększanie ich zaangażowania. Prowadzenie profesjonalnych profili daje również możliwość komunikowania się z partnerami i podkreślania eksperckiego wizerunku w danej branży. Zarządzanie mediami społecznościowymi w B2B wymaga różnorodności w publikowanych treściach. Warto wykorzystywać infografiki, które przystępnie przedstawiają skomplikowane informacje i mają duży potencjał do udostępniania oraz wykresy, które w jasny i czytelny sposób ukażą wyniki oraz związane z daną branżą badania. Ponadto publikowanie wpisów blogowych lub aktualności firmowych na profilach społecznościowych zwiększa wiarygodność firmy, pokazując jej zaangażowanie i kompetencje. W social mediach nie może zabraknąć również zachęcającego “call to action”. Ciekawym przykładem pozostają także dynamiczne rolki – w których możemy przekazywać użytkownikom sieci interesujące, przydatne treści.
Nie wiesz co będzie najlepsze dla Twojej firmy?
SEO oraz marketing treści – jak zwiększać widoczność online, aby trafiać do klienta B2B?
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to proces poprawiania struktury i zawartości strony internetowej, aby była bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania. Celem SEO jest zwiększenie liczby odwiedzin w witrynie. Dobra strategia pozycjonowania przyczynia się do wzrostu ruchu organicznego, czyli takiego, który nie pochodzi z płatnych reklam. Najważniejsze działania obejmują użycie odpowiednich słów kluczowych w obrębie całej witryny, które odzwierciedlają zapytania użytkowników, oraz budowanie linków zwrotnych, co wzmacnia autorytet strony w oczach wyszukiwarek. Zoptymalizowana strona to między innymi dobrze wypozycjonowana strona. Powinna ona być łatwa w obsłudze, szybko się ładować i dostarczać wartościowych treści odpowiadających na potrzeby użytkowników.
Jesteś zainteresowany/a poznaniem kolejnych strategii pozyskiwania klientów B2B? Sprawdź część 2. tekstu!