Instagram jest miejscem, w którym spotykają się miliony użytkowników z całego świata. Każdego dnia powstają tysiące kolejnych postów, które następnie znikają w oceanie treści. Twórcy, którzy mają coś do przekazania i zależy im na jak największej publice, muszą sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie – co zrobić, aby się wyróżnić i trafić ze swoimi treściami do jak największej ilości osób? Jest to problem, który trapi nie tylko blogerów czy influencerów, ale również drobnych i średnich przedsiębiorców, edukatorów czy managerów.
Coraz więcej firm używa Instagrama do promowania swoich produktów i usług. Jeżeli uda się dotrzeć do jak największej ilości odbiorców publikowanych treści, tym większa szansa na lepszą sprzedaż. Z kolei niski zasięg jest równy niskim wskaźnikom zaangażowania, a to prowadzi do zmniejszenia widoczności postów – i tak wpadamy w błędne koło.
Co w takim razie warto zrobić? Przede wszystkim, należy zadbać o to, aby zostać „znalezionym” na Instagramie. Tutaj z pomocą przychodzi optymalizacja strategii treści – czyli znajomość działania algorytmów SEO. Nie jest to może najłatwiejsze zadanie, ale efekty potrafią być naprawdę zaskakujące.
Czym jest SEO i jak ono działa na Instagramie?
SEO to proces optymalizacji profilu i treści postów, tak aby zajmował wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W dużym skrócie, jest to połączenie kroków podjętych w celu poprawy wykrywalności i widoczności postów. Wymaga to od użytkowników zrozumienia jak działają algorytmy IG i wykorzystania później tej wiedzy do strategicznego publikowania postów, aby były one widoczne dla konkretnej grupy docelowej (target). Dobra strategia SEO na Instagramie może obejmować używanie odpowiednich hasztagów (#lubieto), publikowanie we właściwym czasie czy znalezienie różnych sposobów na zwiększenie interakcji z użytkownikami (ankiety, reelsy itd.). Tak samo ważnym okazuje się korzystanie z tagów lokalizacji, zwłaszcza podczas kampanii sprzedażowej lub cyklicznej promocji treści. W ten sposób budujemy swoją niszę.
Ogólnie rzecz biorąc, Można powiedzieć, że SEO jest trochę sztuką, a trochę nauką. Niestety, nie ma dokładnej formuły ani skutecznego sposobu na to, aby wystrzelić swoje konto na szczyt rankingów. Mimo to, regularne działania na pewno poprawią widoczność, zwiększą liczbę obserwujących i ich zaangażowanie.
Na początek optymalizacja postów na Instagramie pozwoli dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że publikowane treści lub profil pojawią się w wyszukiwarce po zastosowaniu odpowiednich haseł, słów kluczowych i hasztagów.
Top 5 sposobów na zwiększenie widoczności na Instagramie
Instagram SEO pomaga Twoim postom pojawiać się w odpowiednich wynikach wyszukiwania oraz w sugerowanych kanałach treści docelowych odbiorców. Innymi słowy, jest to najlepsze narzędzie do zwiększania widoczności treści konta. Oto kilka praktycznych sposobów na to, aby zwiększyć widoczność swojego profilu na Instagramie:
Poznaj ofertę dotyczącą konsultacji
1. Zoptymalizuj swój profil i opis w BIO.
Pierwszym krokiem jest zoptymalizowanie profilu pod kątem wyszukiwania. Instagram analizuje wszystkie terminy użyte w nazwie użytkownika i bio, aby określić, o czym jest dany profil i do kogo powinny trafiać publikowane treści. Dlatego tak bardzo ważne jest użycie w profilu odpowiednich słów kluczowych, dotyczących danej niszy lub branży. Na przykład, po wpisaniu frazy praca z domu wyświetlają się nam wszystkie profile, które zawierają ten termin w swojej nazwie użytkownika lub w opisie.
Jeśli masz już swoją markę, możesz napotkać pewne ograniczenia przy stosowaniu słów kluczowych w nazwie użytkownika – wszystko po to, aby zachować spójność marki. Oznacza to używanie oficjalnej nazwy marki jako nazwy użytkownika na Instagramie.
Nie tylko nazwa, ale również BIO na profilu ma ogromne znaczenie, przy użyciu hasztagów i słów kluczowych. Krótka biografia na profilu służy przedstawieniu tego, czym się zajmujesz jako firma lub twórca. Można użyć kilku dodatkowych słów kluczowych w opisie, by zwiększyć swoją atrakcyjność dla algorytmów IG.
2. Twórz bogate w słowa klucze opisy do swoich postów.
Przez długi czas Instagram nie uwzględniał słów kluczowych w podpisach pod postami – jednak to się zmieniło. Obecnie słowa kluczowe i hasztagi w opisie postu i/lub zdjęcia odgrywają równie ważną rolę jak te umieszczone w nazwie użytkownika i bio. Warto mieć na uwadze żeby unikać nadmiernej ilości haseł i hasztagów. Nadal kluczowym aspektem dla odbiorcy jest zrozumiała i łatwa w odbiorze treść. Umiejętnie wplecione w nią słowa kluczowe w połączeniu z zaangażowaniem społeczności, uatrakcyjnią nasz profil dla algorytmów SEO na IG. Oznacza to, że nie trzeba pisać długich epopei (o ile nie dzielisz się długą historią, przepisem lub jakąś wskazówką). Warto spróbować znaleźć złoty środek między ładnym opisem, a zwięzłością treści.
3. Wykorzystaj siłę i moc hasztagów.
Profile z dużą liczbą polubień, udostępnień, a przede wszystkim ilością obserwujących, zapewniają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jednak wszystkie te aspekty nie miałyby prawa bytu, gdyby nie hasztagi, które od początku istnienia IG są jego kluczowym punktem. Trzeba jednak znać umiar i pamiętać, aby nie przesadzać z ich ilością. Naprawdę nie warto wypełniać po brzegi swoich treści hasztagami (zwłaszcza takimi, które nie mają nic wspólnego z Twoją działalnością). Nie tylko sprawia to, że post wygląda na niechlujny, ale może znacznie obniżyć szanse na wykrywalność.
Aby hasztagi mogły spełnić swoje zadanie, trzeba do nich podejść strategicznie. Sami twórcy Instagrama zalecają, aby używać około 15-20# (hasztagów) w swoich postach. Dodatkowo nie powinno się używać tylko jednej kategorii hasztagów – warto pomieszać te niszowe z najczęściej wyszukiwanymi (popularnymi).
Aby nie działać na oślep, początkującym twórcom zaleca się użycie narzędzi pomagających znaleźć odpowiednie hasztagi. W Internecie są dostępne zarówno płatne i darmowe programy wspierające pracę twórców na IG, jak np. Generator hasztagu na Instagramie lub Free Instagram Hashtag Generator – drugie narzędzie pozwala na generowanie odpowiednich hasztagów na podstawie zawartości obrazu. Po przesłaniu zdjęcia narzędzie wygeneruje kilka słów kluczowych związanych z daną treścią.
Te programy są bardzo proste w obsłudze – można też wybrać słowa kluczowe, które chcesz uwzględnić, a narzędzie automatycznie znajdzie popularne hasztagi. Ponad to, wyświetla również popularność każdego hasztagu, co sprawia, że bardzo łatwo jest zawęzić poszukiwania. Następnie wystarczy „skopiować” proponowane hasła i wkleić je do opisu pod postem.
Chcesz otrzymywać informacje o aktualnościach ze świata social media? Zapisz się poniżej
4. Stwórz własny i unikalny tekst alternatywny (ALT).
Tekst alternatywny – czyli krótki opis (2-3 słowa kluczowe) zdjęcia, który nie tylko definiuje zawartość danego obrazu, ale również umożliwia dostęp do treści dla użytkowników, np. z wadami wzroku. Jednym słowem, ALT zapewnia szczegółowy opis zawartości postu, dzięki czemu ta konkretna grupa odbiorców może spokojnie i bez stresu zaznajomić się z naszymi treściami.
Kolejną ważną korzyścią jest to, że algorytmy Instagrama mogą używać tekstu alternatywnego, aby lepiej zrozumieć, o czym jest dany post. W rezultacie, łatwiej wówczas stwierdzić, czy post jest odpowiedni dla określonego wyniku wyszukiwania. Jest to ogromne pole do popisu – warto wpleść w tekst słowa kluczowe, hasztagi i inne pomocne hasła.
Chociaż Instagram jest w stanie automatycznie wygenerować tekst alternatywny za pomocą technologii rozpoznawania obiektów, nigdy nie będzie on tak opisowy, jak ten, który stworzymy samodzielnie. Ponadto automatycznie wygenerowany tekst zazwyczaj nie zawiera kluczowych dla danego profilu słów.
5. Nawiąż współpracę z innymi twórcami i firmami.
Gdy utworzysz post na Instagramie we współpracy z innym twórcą, zostanie on automatycznie przyporządkowany do obu profili. Ten połączony zasięg pozwala zwiększyć liczbę nowych odbiorców i wpłynąć na ich zaangażowanie (zwłaszcza, że Instagram analizuje wówczas polubienia i komentarze z każdego z danych kont).
To znacznie zwiększa widoczność treści i szanse na wykrywalność w wyszukiwarkach, pod warunkiem, że stosuje się również inne praktyki związane z algorytmami SEO na Instagramie.
6. Regularnie śledź i analizuj statystyki na IG
Bez względu na to, ile postów już zostało opublikowanych i jak szybko rozwija się profil ważne jest, aby regularnie i ze zrozumieniem śledzić swoją wydajność i sprawdzać, czy stosowane praktyki SEO się opłacają. Tutaj warto skorzystać ze statystyk tworzonych przez IG. Aby jednak mieć do nich dostęp należy przede wszystkim stworzyć sobie konto firmowe (na prywatnym nie mamy dostępu do takich danych). Dokładna analiza hasztagów i słów kluczowych, a także stworzonych zasięgów, ilości wyświetleń i wizyt na danym profilu można szybko określić, jak zoptymalizowana jest treść pod kątem wykrywania.
Zapytaj o naszą ofertę wypełniając brief
Spraw, aby SEO na Instagramie pracowało dla Ciebie
Jeśli Twoim celem jest rozwój konta na Instagramie i zbudowanie silnej społeczności obserwujących, nie możesz sobie pozwolić na ignorowanie algorytmów SEO. Jest to niewątpliwie klucz do zwiększenia widoczności i wykrywalności, a co za tym idzie może również pomóc w zwiększeniu zaangażowania i liczby obserwatorów. Hasztagi, słowa kluczowe, współpraca z innymi twórcami i markami może zapewnić natychmiast skok w rankingach popularności, a także sprawić, że ze zwykłego obserwatora staniesz się twórcą
i wpływowym influencerem.