Czym jest marketing wideo?
Wyrażenie ,,wideo marketing’’ przewija się w komunikatach internetowych od dawna. Ale czym tak właściwie jest? Najprościej mówiąc – to włączenie treści multimedialnych do strategii biznesowej w celu promowania marki, usługi, produktu lub przekazu.
Podczas przeglądania kanałów social media w ciągu kilku sekund trafisz na zabawny film z kotem, nagranie procesu gotowania czy niesamowite ujęcia z drona. Wyświetlone podczas scrollowania treści to w dużej mierze content wideo, który w 2025 roku nie jest już tylko rozrywką – stanowi integralną część marketingu internetowego i staje się dominującym formatem na niemal każdej platformie mediów społecznościowych. Dzięki nowym mediom oraz dynamicznym zmianom ekonomicznym i technologicznym rola marketingu wideo stale rośnie, a firmy, które jeszcze nie wdrożyły go do swojej strategii komunikacji, powinny pochylić się nad tym tematem. W myśl sloganu ,,Najlepszy czas na start był wczoraj. Kolejny najlepszy jest dzisiaj’’.
Chcesz otrzymywać informacje o aktualnościach ze świata digital marketingu? Zapisz się poniżej
O ogromnym znaczeniu treści wideo świadczą nie tylko nasze osobiste doświadczenia konsumenckie, lecz także – a może przede wszystkim – statystyki. ,,Według IAB Polska/PwC AdEx rynek reklamy wideo w 2023 roku osiągnął kolejny szczyt, zamykając rok na poziomie 1 mld 276 mln zł przychodów’’. Segment odnotował wzrost o 18,8%, co wskazuje, że rozwija się szybciej niż cała branża reklamy internetowej. Wydatki na promocję wideo zapewniły jej 19% udział w rynku reklam online. To daje do myślenia. Serwisy streamingowe, takie jak Netflix, który dociera do 33% internautów, nadal dynamicznie rozwijają swoją ofertę i trafiają do nowych użytkowników. W tym miejscu warto wspomnieć o gigancie technologicznym, jakim jest platforma YouTube. Według danych Nielsen Gauge w grudniu 2023 roku serwis ten niemal zrównał się z Netflixem pod względem czasu oglądania, osiągając 1,8% w porównaniu do 1,9% Netflixa. Ponadto w 2024 roku widzowie spędzali średnio 17 godzin tygodniowo na oglądaniu filmów online, a 84% odwiedziło stronę internetową po obejrzeniu reklamy wideo dotyczącej produktów lub usług danej marki.
Jak widzisz, w 2025 roku marketing wideo przestaje być dodatkiem i staje się niezbędnym elementem strategii marketingowej. Wprowadzenie tej formy komunikacji do swoich działań online przynosi liczne korzyści.
Dlaczego warto inwestować w marketing wideo?
Zwiększenie zaangażowania
W czasach rosnącej konsumpcji treści należy wdrożyć działania zorientowane na potrzeby użytkowników. Współcześni odbiorcy koncentrują swoją uwagę na materiałach, które potrafią ich realnie zaangażować oraz powstrzymać przed scrollowaniem. Tutaj do głosu dochodzi wideo i jego immersyjność, czyli proces „zanurzania” lub „pochłaniania” widza przez rzeczywistość wirtualną.
Potrzebujesz pomocy w działaniach reklamowych?
Ta właściwość sprawia, że treści audiowizualne przewyższają inne formaty pod względem zaangażowania odbiorców. Klipy mają zdolność skutecznego, bezpośredniego przekazywania wiadomości i wywoływania silnych reakcji emocjonalnych. Co się za tym kryje? Przede wszystkim doświadczenie zmysłowe – wideo łączy w sobie elementy wizualne, dźwiękowe i ruch, angażując wiele zmysłów jednocześnie. Ponieważ wideo jest dynamiczne, przyciąga uwagę bardziej niż statyczne obrazy lub ściany tekstu. Tego typu treści są także chętniej komentowane i udostępniane. Aby potwierdzić przytoczone stwierdzenia, przyjrzymy się bliżej statystykom.
- • Według ,,The wideo Landscape Marketing Report 2024’’ stworzonym przez Lemonlight 81% respondentów w 2024 r. stwierdziło, że „bardzo” lub „trochę” lubi oglądać filmy wideo, a tylko 2% uznało, że nie podobają im się filmy związane z marką.
- • Ponad 78% ludzi ogląda filmy online co tydzień, z czego 55% robi to codziennie (SocialPilot, 2024).
- • Średni dzienny czas spędzany na oglądaniu filmów wzrósł o 19% w 2024 roku
(Statista, 2024). - • 85% użytkowników internetu preferuje treści wideo zamiast innych formatów (Wyzowl, 2024).
Te twarde dane pokazują, że wideo zdominowało krajobraz cyfrowy, ponieważ spełnia oczekiwania współczesnych konsumentów dotyczące przyswajania dynamicznych i emocjonalnie rezonujących z nimi przekazów. Marki, które zdają sobie sprawę z ogromnej roli marketingu wideo, wykorzystują go w swojej komunikacji. Przykładem jest kampania Dove „The Code” mówiąca o wpływie sztucznej inteligencji na postrzeganie piękna czy Kampania Społeczna „Młode Głowy” fundacji UNAWEZA. Ta druga dotyczyła największego w Polsce badania zdrowia psychicznego młodzieży.
2. Budowanie zaufania i autentyczności.
Dla marek tworzenie treści wideo staje się doskonałą szansą na budowanie bliższych i bardziej angażujących relacji z odbiorcami. Krótkie formy wideo pozwalają na storytelling – twórcze i autentyczne przedstawianie historii, a także promocję produktów czy usług oraz wzmacnianie świadomości w zaledwie kilka sekund. Skuteczny marketing wideo zakłada docieranie do klientów na platformach, na których Ci spędzają dużo czasu. Kluczem do sukcesu i sfinalizowania transakcji są autentyczność i forma przekazu. Odbiorcy zapamiętują aż 95% informacji przekazanych w postaci wideo, podczas gdy w przypadku tekstu jest to jedynie 10% (Wyzowl, 2024). Oprócz tego 94% marketerów twierdzi, że wideo pomogło użytkownikom lepiej zrozumieć ich produkt lub usługę (Wyzowl, 2024). Konsumenci oczekują od marek wspomnianej już autentyczności, pod którą kryje się pragnienie bycia najlepszą wersją siebie. Ta potrzeba musi zostać zrealizowana w pierwszej kolejności, dlatego coraz więcej firm inwestuje w UGC, czyli content generowany przez użytkowników. Konsumenci ufają ,,prawdziwym ludziom’’ i ich doświadczeniom, a historie, z którymi mogą się utożsamić, wpływają na decyzje zakupowe. Ponadto zachęcanie odbiorców do tworzenia własnych treści wideo wzmacnia przekonanie, że ich opinie mają znaczenie dla marki, a to z kolei buduje zaufanie i lojalność. Pamiętaj, że ludzie kochają dobre historie. Twórz filmy, których motorem napędowym będzie angażująca, zapadająca w pamięć opowieść.
3. Dostosowanie do preferencji użytkowników mobilnych.
Kto oprze się pokusie sprawdzenia Instagrama lub TikToka tuż po przebudzeniu, podczas lunchu czy w przerwie między ukończeniem jednego zadania, a rozpoczęciem kolejnego? Zapewne niewielu z nas. Na to, że marketing wideo jest atrakcyjny dla użytkowników urządzeń mobilnych, wskazują dane statystyczne – aż 62% konsumentów woli oglądać filmy na smartfonie. Drugie miejsce, z wynikiem 18%, zajmują laptopy (Lemonlight, 2024). Aby pozostać w grze, marki powinny rozumieć, że marketing mobilny to nie przyszłość, tylko rzeczywistość, do której należy się jak najszybciej dostosować. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko utraty znaczenia na rynku.
Myślisz o zleceniu obsługi działań marketingowych? Umów się na 15 min spotkanie online bądź rozmowę telefoniczną
4.Wspieranie strategii SEO
Jak wiemy popularność serwisów, które w dużej mierze opierają się na materiałach wideo, jest ogromna. Nie oznacza to jednak, że każdy film odniesie sukces. Często mamy do czynienia z sytuacją, w której wartościowa treść tonie w morzu innych i nie dociera do naszej widowni. Aby uniknąć takich sytuacji, warto wdrożyć strategię SEO. Odpowiednio zorganizowane działania wpłyną na pozycjonowanie treści, zwłaszcza, że niektóre wyszukiwarki, takie jak Google, faworyzują witryny zawierające wideo. Dlaczego? Bo, jak już wcześniej wspomnieliśmy, jest to jeden z najbardziej angażujących formatów. Według raportu Moz (narzędzie do optymalizacji stron internetowych) filmy mają aż 53 razy większą szansę na osiągnięcie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w porównaniu do tradycyjnego tekstu [The Associated Press, 2024]. Linki zwrotne z zaufanych stron internetowych sygnalizują wyszukiwarkom, że Twoje treści mają status autorytatywny, a to dodatkowo poprawia SEO. Oprócz tego, obecność treści wideo wydłuża czas przebywania użytkowników na stronie, co jest bardzo ważne dla systemów wyszukiwania.
Źródła:
hubspot.pl
https://sproutsocial.com/insights/social-media-video-statistics/#social
https://www.lemonlight.com/blog/67-video-marketing-stats-you-need-to-know/